søndag den 5. august 2012

ADHD - Michael Phelps - Største Olympiske atlet!

 Michael Phelps - Olympiske Lege 2012 i London

Den amerikanske svømmer Michael Phelps er nu den mest vindende Olympiske atlet nogen sinde. 18 Olympiske Guldmedaljer og i alt 22 medaljer er det blevet til:

  • Athen 2004 - 6 Guld og 2 Bronce
  • Beijing 2008 - 8 Guld
  • London 2012 - 4 Guld og 2 Sølv

En rekord der uden tvivl bliver meget svær at overgå, hvis det overhovedet er muligt.

Efter at have modtaget sin sidste Guldmedalje blev Michael Phelps endvidere hædret af FINA (Fédération Internationale de Natation - svømmeforbundenes verdensorganisation), som den mest vindende Olympiske atlet nogensinde.

Michael Phelps hædret af FINA

Ud over at være et fantastisk svømmetalent har Michael Phelps også ADHD. Han fik diagnosen som 9-årig og fik dengang at vide, at han aldrig ville kunne evne at koncentrere sig om noget i længere tid. Denne "forudsigelse" må siges at være gjort til skamme mange gange. Det har krævet ekstrem hård træning, motivation og stor støtte - ikke mindst fra hans mor Debbie Phelps. Resultaterne taler for sig selv.

Jeg er ikke i tvivl om, at hans ADHD i nogle situationer har været en hjælp for ham, mens det i andre situationer har givet ham store udfordringer.

Mange ser Michael Phelps som en rollemodel. Den sportsatlet, som han selv har set op til er basketballspilleren Michael Jordan, vinder 6 NBA Chanpion titler. Som han siger på CNN's Piers Morgan: "På og af banen, gjorde Michael Jordan basketball til hvad det er."  De to har endnu ikke mødt hinanden, men de havde begge en drøm, gik efter den og opnåede den på trods af de ofre det bragte med sig. "Jeg betragter mig selv som normal. Jeg har tilbragt 20 år i en swimmingpool, det betragter jeg som normalt"

Efter OL i 2008 brugte han 1 million Dollars fra sin Speedo bonus til at starte the Michael Phelps Foundation, som har til formål at fremme svømmesporten, en sundere livsstil samt værdien af planlægning og målsætning. Efter dette års OL planlægger han at trække sig tilbage fra konkurrencesvømningen og hellige sig arbejdet med fonden.

Samtidig håber han, at han vil blive husket for "at gøre noget ingen andre nogensinde har gjort, at have ændret svømmesporten," som han ligeledes fortæller Piers Morgan. Han ser frem til at besøge havet og andre steder, hvor der er vand. "Jeg vil ikke at gå i vandet. Jeg har tilbragt så lang tid i vandet. Nej, jeg vil bare sidde der på stranden .... jeg vil ikke gå i vandet og lege."

"Hvis du ønsker at være den bedste,
er du nødt til at gøre det,
andre ikke er villige til at gøre"

~ Michael Phelps

Et STORT TILLYKKE til Michael Phelps!


ADHD-hilsen
ADHD Coach Charlotte
www.ADHDkompagniet.dk